Jørgen Kenneth Pedersen – bedre kendt som “Pot”- og storebror Kenny har været trofaste chauffører for Uni-way A/S i samlet set 25 år. Vi tegner her et portræt af “Pot”. Hvad ligger til grund for det specielle kælenavn, og hvad kan det nordlige Sverige tilbyde? Det får man blandt andet svaret på i denne artikel.
I Arden er Jørgen Kenneth Pedersen indehaver af vognmandsfirmaet Brdr. Pedersen, og som navnet antyder, er storebror Kenny ansat i butikken. Brødreparret har kørt for Uni-way A/S i hhv. et kvart århundrede og omkring 20 år, og det er Kenny, der har kørt længst.
Nu har vi allerede skrevet ´Jørgen´ et par gange i artiklen, men det er ikke det borgerlige navn, der bliver benyttet flittigst.
I daglig tale er kaldenavnet ´Pot´ det mest benyttede, og inden du som læser begynder at spekulere på, om det drejer sig om en vis tidligere leder fra Cambodja eller cannabis, er svaret nej. Kælenavnet stammer såmænd helt tilbage fra Jørgens barndom, hvor han udtalte ´pyt´ som ´pot´, og så har navnet hængt ved lige siden.
Brdr. Pedersen har to biler, og mens Kennys Scania kører åbne trailere i specialtransport-afdelingen, er ´Pots´ Mercedes-Benz hovedsageligt ude på de svenske veje med en lukket trailer hægtet på. Begge biler er naturligvis i Uni-ways kongeblå farver, og det matcher selvfølgelig også farven på trailerne med vores logo på. `Pot´ kører primært gods for Rasmus Bach, Jakob Holm og Jan Løvholm i Sveriges-afdelingen.
Det sker, at der bliver kørt indenrigs, og fra tid til anden hedder destinationen Finland. Det er nu engang, som nævnt, primært de svenske veje, der bliver kørt tyndt. I artiklen med Michael Randrup Pedersen fra Agersted Vognmandsforretning var det typisk byggematerialer, der skal køres til Sverige, og det samme gør sig gældende for `Pot´.
»Man kan godt tænke, at ´nu kunne jeg godt tænke mig at prøve noget andet´, men her (hos Uni-way A/S, red.) ved man, hvad man skal. Det fungerer, og du ved, hvad du får«
Jørgen Kenneth Pedersen om det mangeårige makkerskab med Uni-way A/S
Loyalt samarbejde
Før Kenny og ´Pot´ overhovedet startede samarbejdet med Uni-way A/S, kørte deres onkel en årrække her i butikken, men efter hans død overtog Kenny bilen. Brdr. Pedersen er formentlig dem, vi har haft det længstvarende samarbejde med.
Det er der en helt klar årsag til, fortæller ´Pot´. Brdr. Pedersens ´sølvbryllup´ med Uni-way A/S skyldes ganske enkelt den pålidelighed, der er forbundet med samarbejdet. Vigtigt af alt, så foregår samarbejdet i en god tone, som ´Pot´ formulerer det:
”Pengene kommer altid til tiden. Der er ikke noget med, at man skal være nervøs for det, og det er ikke noget, man skal gå og tænke over. Så længe man sørger for at aflevere kørselsrapporterne, så er der styr på det,” fortæller Jørgen Kenneth Pedersen og uddyber:
”Man kan godt tænke, at ´nu kunne jeg godt tænke mig at prøve noget andet´, men her (hos Uni-way A/S, red.) ved man, hvad man skal. Det fungerer, og du ved, hvad du får,” slutter han.
Overnatning i rolige omgivelser og en turistanbefaling
Som Michael Randrup Pedersen nævnte i den foregående artikel, så er den gængse del af Sverige meget præget af skove, eller ”træer, træer og atter træer,” som ´Pot´ formulerer det. Når det er sagt, er der også mange smukke naturoplevelser deroppe. De store vandfald oppe ved Norrland, og ikke mindst det bjergrige landskab i Nordsverige. Helt konkret nævnes Skuleberget ved Docksta, Norrland. Det er et flot syn, når man ude ved kysten spejder til venstre, og ser bjerget trone sig lodret op.
´Pot´ værdsætter roen, og han foretrækker at overnatte afsides. På de klassiske tankstations-rastepladser kan der være uro, der kan påvirke nattesøvnen, og tilmed foretrækker ´Pot´ selv at tilberede sin mad, og så passer det noget bedre at parkere lastbilen i noget mere rolige omgivelser, når der skal overnattes.
Her på falderebet kommer ´Pot´ med en turistanbefaling, for skulle turen engang gå til Lapland, anbefales det, at man slår et smut forbi ishotellet i Kiruna, hvor inventar m.m. af lavet af is – det gælder bl.a. fra senge til glassene i baren.