Ring på telefon: +45 96 30 17 00
Foto: Martin Pedersen
Lokale sponsorer er bl.a. omdrejningspunktet for dette portræt af Aalborg Håndbold og klubbens direktør, Jan Larsen. Han lægger b.la. vægt på at give sponsorerne den samme hospitality-oplevelse, uanset modstander. Der er ligeledes fokus på balancen mellem at have ambitiøse planer, mens man samtidigt holder fødderne solidt plantet i den nordjyske muld.  

Startskuddet til herrehåndbold på eliteplan i Aalborg lød allerede i i år 2000, da Vadum IF og Aalborg KFUM´s håndboldafdelinger slog sig sammen. Det blev i første omgang til projektet Aalborg HSH, som kørte i det regi indtil 2003, inden eliteholdet kom ind under AaB´s faner i 2003. Her fulgte syv år i bolsjestriber, men AaB havde ved udgangen af 2010 ikke længere den fornødne økonomi til at føre projektet videre, og 1. januar 2011 blev Aalborg Håndbold sat i søen.

Administrerende direktør, Jan Larsen, har været med hele vejen, og han har med sine store ambitioner og visioner kunne se sit hjertebarn vinde 12 titler fordelt på seks DM-titler, fem Super Cup-trofæer og to sejre i pokalturneringens Final4. Ja, faktisk kan man tilføje AaB´s DM-titel fra 2009/2010-sæsonen, for som Jan Larsen fortæller, er det stort set de samme nøglepersoner i dag, som det var tilfældet i AaB-årene. I EHF Champions League har Aalborg Håndbold ligeledes manifesteret sig som ét af verdens stærkeste mandskaber. Det blev til et nederlag i finalekampen mod FC Barcelona i 2021, og i sidste sæson nåede Aalborg Håndbold kvartfinalen.

Alt sammen imponerende resultater, og det er det i den grad også uden for banen, hvor organisationen med Jan Larsen og klubbens mangeårige investor, Eigil B. Christensen i spidsen, har været dygtige til at skabe et sponsor-setup, der er second to none i forhold til konkurrenterne. Den lokale forankring i forhold til samarbejdspartnere er omdrejningspunktet for dette portræt med Aalborg Håndbolds karismatiske direktør.

»Vi går ikke på kompromis med kvaliteten af mad og drikkevarer etc., fordi hvis man skal betale en pæn sum penge – plus at hvis f.eks. Uni-way A/S har kunder med til et arrangement hos os, så skal man ikke bare sidde og hakke i røde pølser. Kvaliteten er den samme, ligegyldigt om vi møder Tønder eller FC Barcelona – uden i øvrigt at forklejne Tønder«

Jan Larsen om hospitality-oplevelsen i Aalborg Håndbold

Ingen samarbejdspartnere er for små

Uni-way A/S har været sponsor i Aalborg Håndbold siden projektets start for 12 år siden, og vi er såkaldte elitepartnere, hvilket omtrent svarer til et sponsorat på mellemniveau. Hvordan er det at vægte det lokale erhvervsliv højt, når man samtidig aspirerer til at gå hele vejen i håndboldens fornemmeste klubturnering?

Jan Larsen påpeger i den henseende, at Aalborg Håndbolds værdier skal være vores hold. Underforstået Aalborgs hold, ja, hele Nordjyllands flagskib. Nok har Larsen og co. store ambitioner, men det er også klubbens mantra at have fødderne plantet solidt i den nordjyske muld, og så vil Aalborg Håndbold for alt i verden ikke fremstå hovskisnovski.

”En virksomhed som Uni-way A/S er et godt eksempel på mange samarbejdspartnere, der har været med i rigtig mange år. Det tager vi også som et udtryk for, at de forhåbentlig synes, at de har fået noget ud af det. Det er vigtigt for os at sige, at man får noget ud af det om det er medarbejderpleje, eksponering eller om det bare er ´hygge´, fordi man godt kan lide at se håndbold. Det er vigtigt for os, at folk får en god oplevelse, ellers har vi ikke kunne stå, hvor vi gør i dag,” udtaler Jan Larsen.

Tilgangen til at tegne sponsorater i Aalborg Håndbold er, at ingen samarbejdspartnere er for små, men det er omvendt også en nødvendighed at have landsdækkende sponsorer, hvis man skal fastholde de ambitiøse sportslige ambitioner.

Aalborg Håndbolds tilgang til sponsorer kan minde om Brøndby IF´s storhedsperiode med Per Bjerregaard som direktør. Vestegnsklubben var i en langårrække dominerende i Superligaen, og flotte internationale resultater var mere regelmæssige end i dag. Brøndby IF  var især dygtige til at promovere selv det lokale tømrerfirma med ganske få ansatte på bandereklamerne på Brøndby Stadion tilmed i en klub, kombineret med at have gennemslagskraft i Jylland. Apropos Brøndby IF´s senere historie, er det vigtigt for Aalborg Håndbolds økonomi, at være uafhængig af én virksomhed eller en enkeltperson, der spytter i kassen. ”Det er vigtigt at have flere ben at stå på,” pointerer Jan Larsen.

Der er en stor andel af Aalborg Håndbolds samarbejdspartnere, der er forankret lokalt, men der er også eksempler på virksomheder, som også har et ben i begge lejre. Tag f.eks. Sparekassen Danmark, som er hovedpartner i Aalborg Håndbold. De har som bekendt hovedsæde i Vendsyssel, men har også afdelinger i hele landet.

Foto: Henrik Hansen, Aalborg Håndbold

Hospitality i særklasse – uanset modstanderen

Der bliver på ingen måde gået ned på kvaliteten af sponsorarrangementer, når Jan Larsen åbner dørene i Sparekassen Danmark Arena i Gigantium, hvor tilskuerne strømmer ind. Det har været vigtigt for direktøren ikke at gøre forskel på niveauet til sponsorarrangement, uanset om Aalborg Håndbold spiller Champions League eller møder et midter- eller bundhold i den hjemlige liga.

”Vi går ikke på kompromis med kvaliteten af mad og drikkevarer etc., for hvis man skal betale en pæn sum penge, og hvis f.eks. Uni-way A/S har kunder med til et arrangement hos os, så skal man ikke bare sidde og hakke i røde pølser. Kvaliteten er den samme, ligegyldigt om vi møder Tønder eller FC Barcelona – uden i øvrigt at forklejne Tønder.”

”Bare for at tage et eksempel: Vi vil ikke gå på kompromis med kvalitet og det, der hedder nærvær. Vi vil forsøge at give folk en god oplevelse, for vi tror på, at det gør, at vi vækster. Det er fordi kvaliteten er, som den skal være. Det har vi oplevet, og det har vi også fået at vide mange gange – og så vil folk gerne betale lidt mere for det,” siger Jan Larsen.

Han har om nogen set, hvad de andre europæiske topklubber har at byde på: Lige fra Kiel over Nantes til FC Barcelona samt de store østeuropæiske storklubber. Dagen efter dette interview skulle Jan Larsen med Aalborg Håndbold til EHF Champions League-opgøret i Kielce i Polen, og han misser ingen udekampe. Det giver muligheden for at lade sig inspirere af, hvad de kan bidrage med på oplevelseskontoen. Han hæfter sig dog ved, at Aalborg Håndbold i flere tilfælde er længere fremme end konkurrenterne, i forhold til hvad han ser, når de gæster håndbold-Europa.

Tilmed er Aalborg Håndbold oppe mod klubber som Paris Saint Germain og FC Barcelona, hvis organisationer også står bag fodbolddelen. Derfor skal de ikke ud at skaffe sponsorer på samme vis som hovedparten af de store internationale klubber, idet de – i følge Jan Larsen – hvert år bliver begunstiget med et trecifret millionbeløb. Aalborg Håndbold har utvivlsomt været dygtige til hele sponsordelen, men den ydmyge nordjyske DNA fornægter sig ikke, for som direktøren siger: ”Hvis vi bukker os ned, og der ligger 1 krone på gulvet, samler vi den op og putter den i kassen.”

Foto: Henrik Hansen, Aalborg Håndbold

Blandt Danmarks fem største sportsbrands målt på TV-seere

Et stærkt spillermateriale med store landsholdsstjerner kombineret med en ofte udsolgt Sparekassen Danmark Arena gør, at Aalborg Håndbold er det fjerdemest sete danske sportsbrand. Det er kun 3F Superliga-klubberne Brøndby IF, F.C. København og FC Midtjylland, der har flere TV-seere end Aalborg Håndbold. Hvordan er det målbart, og hvad kan det give til samarbejdspartnerne?

Det kan lade sig gøre, fordi Jan Larsen og resten af organisationen kan redegøre for samarbejdspartnere, hvad produktet er værd. Ved hjælp af data kan Aalborg Håndbold dokumentere, at de er det fjerdemest sete sportsbrand på TV. En vigtig faktor er naturligvis også, at det er TV2 Sport/TV2 Play, der har rettighederne til vise liga- og pokalkampe, og typisk bliver der vist en ligakamp lørdag eftermiddag på hovedkanalen, mens TV3 Sport har rettighederne til EHF Champions League.

Da TV2 transmitterede Aalborg Håndbolds tredje DM-finalekamp mod GOG var der, ifølge Jan Larsen, 100.000 flere TV-seere, end til F.C. København og Brøndby IF´s kampe i mesterskabsslutspillet i 3F Superligaen. Man kan foranlediges til at tro, at håndboldklubber skeler misundeligt til fordelingen af TV-penge, som vi ser i den bedste danske fodboldrække, men det vil formentlig påvirke antallet af TV-seere i negativ retning, og dermed også eksponeringen af samarbejdspartnere. Jan Larsen uddyber:

”Vi er yderst tilfredse. Jeg ville selvfølgelig gerne have flere TV-penge – det vil alle – men jeg er tilfreds med, at vi spiller på de landsdækkende kanaler. Dermed kan vi også få vores produkt ud, og der skal vi også være dygtige nok til at sælge det til vores samarbejdspartnere og fortælle, hvad prisen egentlig er. Det er det, vi har været dårlige til i håndboldverdenen, men det har vi så besluttet os for at råde bod på ved netop at have dokumentation for, hvorfor priserne skal være, som de er.”

Mere end bare en erhvervspartner

Sponsorplejen i Aalborg Håndbold består bl.a af et businessnetværk, hvor omkring 100 virksomheder er med. Således også Uni-way A/S, hvor Jakob Holm er repræsentant for Uni-way A/S. Det er virksomheder, som ønsker, at de gerne vil ´noget ekstra´ for at være en del af sponsorporteføljen, og derfor anser Jan Larsen disse sponsorer som værende ambassadører for Aalborg Håndbold. Det seneste netværksmøde blev afholdt forud for opgøret mod SønderjyskE i slutningen af februar.

Speditør og partner Jakob Holm, er glad for at være en del af Aalborg Håndbolds erhvervsnetværk. Samtalen med ham bekræfter blot, at de er dygtige til at skrue et godt hospitality-koncept sammen i Gigantium. Ifølge Holm er der en god stemning, uanset hvilket arrangement, der afholdes. Det kan være med til at tilføre ny viden, uanset om det er traditionelle netværksmøder, hvor det handler om at virksomheder udveksler viden med hinanden, eller om det er til et foredrag om klimaforandringer, som tidligere er blevet afholdt.

En helt særlig Aalborg-ånd?

Det kan godt være, at nordjyder pr. definition har ry som værende et beskedent folkefærd, men ikke desto mindre har sporten i Aalborg leveret store øjeblikke. Tidligere med fodbolden, hvorefter Aalborg Håndbold og Aalborg Pirates har taget over, og de to ´naboer´ i Gigantium har været med i mange år i den absolutte top. Hvad er det, Aalborg kan som sportsby? Det kan koges ned til at tro på de mål, som der bliver sat og ikke lade sig kue af andres sportslige succes. ”Det værste, der kan ske er, at vi ikke når det,” siger Jan Larsen og uddyber sin pointe:

”Der er nok et eller andet over, at selvom vi er nordjyder, så er der den nordjyske beskedenhed. Der har vi valgt at sige: Hvis du hele tiden bekræfter dig selv i at sige, ´at det går nok ikke – de andre er også meget bedre´, så kan jeg roligt afsløre, at så tror jeg i hvert fald ikke på, at det lykkes. Vi har besluttet os for at sige, at vi går efter et realistisk mål, som er meget, meget højt sat. Det er nogle mål, hvor der er sindssygt mange ting, der skal lykkes, men hvorfor skulle det ikke også det, hvis vi alle sammen ved, hvad vi går efter?”

Med erfaring allerede fra EHF Champions League Final4-deltagelsen for to år siden, hvorfor så ikke gå efter det igen? Det har Aalborg Håndbold bestemt i sinde, og det er ikke utænkeligt, når man tænker på, hvad klubben allerede har opnået de seneste 12 år.

I skrivende stund har Henrik Møllgaard, Felix Claar, Mikkel Hansen og resten af truppen kvalificeret sig til 1/8-finalen i Europas fornemste klubturnering, hvor de i øvrigt skal kæmpe mod GOG om en plads i kvartfinalen. I den hjemlige liga er Aalborg Håndbold placeret på førstepladsen med GOG og Bjerringbro/Silkeborg som de nærmeste forfølgere. Der resterer nu fire kampe i grundspillet i HTH Herreligaen.

Foto: Henrik Hansen, Aalborg Håndbold