Der er mange specifikke regler, der skal tages højde for, når man taler om toldekspedition. Det indtryk får man i den grad i dette portræt af vores to medarbejderne i Uni-way A/S´ toldafdeling.
I Uni-way A/S´ toldafdeling arbejder Marianne K. Hesselvig og Beatriz Rokholm, og vi kan godt afsløre, at man i denne afdeling skal holde tungen lige i munden, når det kommer til toldpapirer og de mange forskellige regler, der følger med, når disse skal udfyldes. I dette portræt kommer vi bl.a. ind på, hvor kompleks toldekspedition kan være, i særdeleshed når det kommer til import.
Blandt de nuværende medarbejdere i Norges-afdelingen er der ingen, der kan udfylde toldpapirer. Tidligere havde vi en enkelt medarbejder, der kunne håndtere toldekspedition, og derudover fik vi assistance af Stena Line og Color Line til de norske toldpapirer. For fem år siden blev Marianne K. Hesselvig ansat, efter mere end 26 års ansættelse hos Stena Line i Frederikshavn og efterfølgende et par jobs andetsteds.
”Jeg har været i faget nærmest altid. Siden 1986, tror jeg, det er. Jeg startede hos Stena Line, hvor jeg var i 26 år. Derudover har jeg været ved Bring og Niels Bonde Spedition, inden jeg blev ansat her for fem år siden,” siger Marianne K. Hesselvig.
Mariannes rutine på området er indiskutabel, og læg så dertil, at hun både er uddannet Eksamineret Speditør samt diplomuddannet toldspeditør. Toldlovgivning er dog dynamisk, så der skal ofte suppleres med toldkurser for at holde sig opdateret. For som hun siger, fik hun sin toldspeditøruddannelse tilbage i 2001.
For at effektivisere arbejdsgangen implementerede Uni-way A/S i 2018 toldsystemet EMMA. Det gør bl.a., at toldpapirer kan sendes enten til chaufføren eller Stena Line og Color Line. På den måde undgår Marianne og hendes kollegaer mailkorrespondancer frem og tilbage, og det har været en investering – ikke bare tidsbesvarende, men i høj grad også økonomisk.
Som allerede nævnt består afdelingen også af Beatriz Rokholm, som i løbet af foråret næste år bliver færdig med sin kontoruddannelse med speciale i administration hos EUX Business i Aalborg. Hos Uni-way A/S varetager Beatriz flere toldopgaver, som typisk er dansk export og norsk import. At føre regnskab på toldoplag samt forsikringer er ligeledes en stor del af Beatriz´ arbejdsdag, ligesom hun supplerer regnskabschef, John Nygaard Mørup, med administrative opgaver.
Hun bekræfter, at export er mindre udfordrende end import, men hun supplerer dog Marianne, så vidt det er muligt. Både Beatriz og Jacob Gade fra Norges-afdelingen har i øvrigt begge været på toldkursus.
”Jeg vil sige, at jeg assisterer så meget, jeg kan. Jeg er ved at lære stadigvæk. Det er indviklet og udfordrende, men jo mere jeg lærer, jo mere spændende er det,” fortæller Beatriz Rokholm.
Forud for ansættelsen hos Uni-way A/S for 1 år og 8 måneder siden havde Beatriz ingen erfaring med spedition. Faktisk drev hun i en længere årrække en webshop. På et tidspunkt skulle der ske noget nyt, og så fik Beatriz ansættelse som kontorassistent hos en virksomhed i Hirtshals, ligesom hun også har arbejdet som selvstændig spansk tolk.
Aktiv forædling som begreb
Hvis der er én procedure i toldarbejdet, som er en stor del af Mariannes arbejdsdag, er det aktiv forædling. Helt konkret betyder det, ifølge Toldstyrelsen, at en EU-virksomhed får mulighed for at indføre varer fra et ikke-EU-land, uden der skal betales told på importtidspunktet, såfremt varerne bliver importeret for at skulle forædles.
Som en virksomhedscase og et eksempel herpå, nævner Marianne Vrå-virksomheden Dellner Hydratech. De får cylindre ind, som en anden virksomhed ejer. De bliver repareret hos Dellner Hydratech, inden de igen bliver sendt ud til et ikke-EU-land, hvilket kræver en bevilling på aktiv forædling fra Skat.
En stor del af Mariannes arbejdsdag handler om at varetage toldarbejdet for vores eksterne kunder. Det vil med andre ord sige, at det ikke nødvendigvis er kunder, som kører for Uni-way A/S.
Norge er det primære land i forhold til toldekspedition, mens også import fra Storbritannien, Færøerne og Island udgør en del.
Når norske heste og kunst skal fortoldes
Det er ikke usædvanligt for Marianne, at der skal laves toldpapirer på heste, der kommer fra Norge, men som skal opstaldes midlertidigt i Danmark, fordi de enten blot skal opstaldes, men også hvis der skal en operation til. Det kan rent faktisk betale sig, for dyrlægeregninger i Norge er ekstremt høje, selv hvis man regner transport og opstaldning i Danmark med.
Man får hurtigt indtrykket af, at der er mange balancegange ved toldekspedition, og da særligt når det kommer til heste. Det kommer helt an på, om det er et midlertidigt ophold i Danmark, inden de skal tilbage til et ikke-EU-land. Marianne forklarer:
”Hvis nu f.eks. hesten kommer ind som raceren, skal man ikke skal betale told som normalt. Hvis den derimod er solgt til Danmark, skal man alligevel betale told. I og med, at hesten skal midlertidigt ind, vil den ikke være raceren. Den er ikke end-use – det vil sige, at hesten ikke er solgt og dermed ikke skal blive her. Der er mange specifikke ting omkring det med heste, som man lærer. Der er rigtig mange toldere, som ikke kender de regler. Det er en udfordring nogle gange, for det er lidt specielt.”
Som toldspeditør skal man desuden være opmærksom på, hvis der skal fortoldes kunst og lignende, da der er specifikke regler for, hvordan det skal håndteres. Hvis en nordmand f.eks. køber et kunstværk i Danmark direkte gennem kunstneren, skal der ikke betales samme afgifter i Norge, og sådan er der flere elementer, der skal tages højde for. Det er knap så omstændigt, når vi taler almindelige industrivarer, såsom træ og teglsten.
Beatriz Rokholm er så småt ved at være færdig med sin 2-årige uddannelse. Hun har, mens denne artikel er blevet udarbejdet, opnået en flot karakter i sit eksamensprojekt, som handlede om digitalisering af arbejdsopgaver i Uni-way A/S´ toldafdeling. Skoledelen er dermed slut, men hun er officielt først færdiguddannet ultimo februar 2023.