”En mand med mange kasketter”. Det kan man i den grad sige om vores IT-ansvarlige, Thomas Nørlund Rasmussen. I dette portræt kommer vi bl.a. ind på alt fra hjemmebyggede flippermaskiner til veteranbiler. Bæredygtighed er ligeledes noget, der ligger Thomas meget på sinde.
Da Egå-virksomheden Starfragt A/S i 2016 blev opkøbt af Uni-way A/S rykkede Thomas Nørlund Rasmussen med. I de snart syv år har Thomas haft flere forskellige roller i virksomheden og p.t. er han IT-og teknikansvarlig og har samtidig ansvaret for at holde styr på trailerpuljen.
Fælles for Thomas´ både arbejdsopgaver og fritidsinteresser er det, at han er autodidakt. Ganske vist har han en IT-uddannelse, men ellers er kompetencerne blevet opnået ved hjælp af learning by doing. Alt dette vender vi tilbage til undervejs i interviewet.
De førstre to år hos Uni-way A/S arbejdede Thomas i Norges-afdelingen, hvor han sad med den hjemgående trafik. Der blev dog i højere grad brug for IT-support, hvor han i første omgang supplerede vores tidligere medarbejder, Ole Larsen, som gik på pension for halvandet år siden.
Administrerende direktør, Claus Madsen, kunne se, at kollegaerne i højere og højere grad gik til Thomas, når der var udfordringer med IT og telefoni. Han blev derfor kaldt til en samtale, hvor Claus luftede idéen om en IT-ansvarlig på fuld tid, og da det var én af Thomas´ passioner, var det et godt match.
Tilbage til at være selvlært. Thomas er ikke uddannet speditør, men har alligevel en vis erfaring i branchen. Det hele startede, da han og kammerat drev et vognmandsselskab, hvor de drev hver deres afdeling, men var oppe at have ti biler. Det gav smag på mere, og så blev han tilmed anbefalet af en anden kammerat, hvis far, Karl Berg, drev føromtalte Starfragt A/S. Han var i første omgang betænkelig, for selvom han ganske vist havde eget transportfirma, betragtede han sig alligevel som værende grøn i branchen. Han blev dog overbevist af Karl Berg, som var et stort forbillede for ham.
Spedition er dog ikke helt et overstået kapitel for Thomas hos Uni-way A/S. Nok er der mange IT-opgaver, der skal løses, heriblandt også hjemmesiden og opsætningen af denne, men derudover er Thomas også ansvarlig for at disponere vores trailere, som et mellemled mellem speditører og vognmænd.
”Jeg er jo egentlig speditør for speditørerne, kan man sige. Når de skal bruge en trailer til deres vognmænd, så er det mig, de ringer til. Hvis de skal bruge en tom trailer, en trailer med lift eller f.eks. en forbredbar lukket trailer, så holder jeg styr på, hvor de sætter trailerne henne. Jeg holder styr på, at trailerne er forsikret og meldt til og fra forsikringen,” forklarer Thomas Nørlund Rasmussen.
Det er et logistisk puslespil, og det bliver ikke mindre af, at der er en håndfuld trailere, der er af ældre dato. De skal afleveres til Padborg, idet de lejes ved Schmitz Cargobull. Det skal koordineres således, at man undgår ´tomme kilometer´, netop ud fra et økonomisk perspektiv.
Arkademaskiner og autoværksted
Ganske vist har Thomas en IT-uddannelse fra Aarhus Teknologisk Institut, som han for mere end 20 år siden tog, da han var sygemeldt med en brækket ryg. Det var en såkaldt MCP-certificeringsuddannelse med Microsoft Windows som omdrejsningspunkt. Ellers er det primært det selvgjorte, som præger ham, hvad enten det er programmering, som en god ven lærte ham ved hjælp af learning by doing-strategien.
Thomas er tekniknørd i ordets bedste forstand. Hjemme på gården i Fårup nord for Randers driver han en mindre virksomhed, hvor han fra bunden bygger virtuelle pinball- og arkademaskiner og programmerer disse. Som om det ikke skulle være nok, har han også et autoværksted derhjemme. Veteranbiler er også én af Thomas´ mange interesser, og i øjeblikket har han en VW Bobbel fra 1970 samt en Peugeot 205 GTI cabriolet. Man kan ikke påstå, at han ikke er alsidig, og når han selv skal forklare, hvad jobbet hos Uni-way A/S består af, bliver man kun yderligere bekræftet:
”Jeg spænder bredt. Jeg plejer at sige, at jeg laver alt herude, der er strøm til. Jeg bliver nogle gange involveret i ´skøre´ ting: Jeg har været tolk for Norges-afdelingen for deres tyske chauffører, som jeg også har siddet med, da jeg selv var speditør. Alle mulige småting, som f.eks. mekanik. Jeg har også været med til at sælge nogle aflagte firmabiler,” siger Thomas Nørlund Ramussen.
Bogføring og bæredygtighed
Den nye bogføringslov trådte i kraft i juli 2022, og pr. 1/1-2024 er kravet, at virksomheder skal digitalisere sin bogføring, således at bilag er opbevaret via et digitalt bogføringssystem, hvilket skal ses som bl.a. sikkerhedsforanstaltning. Uni-way A/S opererer med EG´s Aspect 4 Transport-software til digitalisering af bilag.
Thomas forklarer, at denne software – i korte træk – skal have en opgradering, så vi gennem platformen kan scanne alle bilag ind, og ligeledes gøre det muligt for den enkelte medarbejder at fritekstsøge i bilagene. Håbet er, at Aspect 4 er klar med den løsning omkring 2. kvartal 2023.
Èn ting er krav om sikkerhed og en virksomheds gennemsigtighed. Noget helt andet er bæredygtighed, der som bekendt er en del af Uni-way A/S´ kommende strategi. Det står i interviewet klart, at det er noget, der ligger Thomas meget på sinde, for som han siger: ”Keep it green – keep it on the screen.”
Det er Thomas´ personlige ambition at få fjernet papir og print, og det er ikke i tråd med bæredygtigheden, når man skal printe f.eks et bilag ud og både bruge papir, toner og strøm på det. Noget helt andet er også at effektivisere arbejdsgangen for den enkelte medarbejder.
Når det kommer til IT-delen vil Thomas afslutningsvis slå et slag for bæredygtighed. Skal en medarbejderes computer udskiftes, skal man måske kigge i retningen af genanvendt IT, og derudover have fokus på f.eks. mere strømbesparende computere.